Novoluní 5. května 2019 v 0:45 SELČ aktivuje sabiánský symbol 15°Býka – Muž s hlavou pokrytou furiantským kloboukem, zachumlán proti chladu, vzdoruje bouři. Obecně lze napsat, že byl minulý měsíc ukázkou toho, co nás v negativním aspektu čeká od roku 2020, tak tento měsíc nám ukáže, co struktury, které budou nápomocné, nosné a důležité proto, abychom vyvážili negativa. Mějme oči otevřené ještě víc, než doposud, neboť to, co je podpůrné, je většinou neokázalé, tiché, skromné a v ústraní.
Ve výkladu se budu věnovat jen „čtení“ sabiánských obrazů. Symbol 15°patří do pětice obrazů začínajících obrazem Ženy zalévající v zahradě květiny. Symboly se nedají vykládat samostatně, neboť patří do sítě vztahů, kterou si můžeme představit jako „pavučinu“, která pokrývá kouli (viz obrázek č. 1).
Jakmile si zvolíme bod, v našem případě – stupeň zvěrokruhu, který určuje novoluní, musíme vzít v úvahu alespoň body mu nejbližší, kterých je pět. Náš symbol je v pořadí pátý, takže musíme začít tím, který pětici rozvíjí, který pětici otevírá.
Žena si v zahradě zalévá květiny – zahradu si můžeme představit nejprve jako „divoký“ přírodní prostor, který člověk vyjme, označí – často i oplotí, chrání a hlavně zušlechťuje pro své potřeby, ať už biologické – potraviny, nebo estetické – květiny. Zahrada však i přes naši péči si zachovává svou divokou podstatu, které se člověk musí stále přizpůsobovat, reagovat na její potřeby i je krotit, aby nepřebujely a nezničily to, co je pracně, ale s láskou a péči vybudováno. V jiné rovině, té naší, člověčí, si můžeme zahradu představit jako biologické funkce organismu, pudy a instinkty. Začneme-li je zušlechťovat, získáme silné základy osobnosti – z pudů a instinktů se formuje ego, což je tvůrčí proces nepodobný tvorbě zahrady. Ego je vlastně takovým plodem, květem zahrady, které nám pomůže dobře fungovat ve světě vnějším a vyznat se ve světě vnitřním. Symbol nám ukazuje cestu vnitřní – činnost zaměřenou dovnitř.
Symbol první rozehrávající pětici: Zahrada je tedy silou, kterou můžeme kultivovat nebo se jí pyšnit a dělat v ní vše jen proto, aby ostatní viděli, co na té naší zahradě rostě, nebo se na ni vykašlat a nechat ji zpravovat jiné či v nejhůře, zcela se na ni vykašlat.
Mladý pár si prohlíží výlohy – Mladý pár zde symbolizuje spojení dvou pólů – jing-jang, muže a ženy, které jsou zaměřeny ven, do vnějšího světa – prohlíží si výlohu. Připustíme-li, že nám pár bude symbolizovat plně vybudované a zdravé ego, pak jeho hlavní vnější činností je zaměření na to, co lidé kolem něj dělají, jak se prezentují, co vytváří a jak fungují. Ego se ukazuje jako funkční složka umožňující spojení a spolupráci s okolím, společností dalších lidí. Pár – ego si prohlíží výlohy, které nám symbolizují produkty společnosti a ego je v první, rané fázi fascinováno tím, co je kolem něj, tím, co ho ve společnosti posílí, co ho deleguje do společnosti, kde najde své pevné místo. Ego si začíná uvědomovat, že společnost má co nabídnout. Jde si za tím (hledí do výlohy) a vybírá si to, co by ho uspokojilo.
Symbol druhý odrážející první symbol, polarizující k prvnímu: Rudhyar píše: Mezi jedincem a kulturou nastává souhra, člověk je formován tím, co vidí, a také vyhlídkami na růst společenské prestiže. Je to fáze ZESPOLEČENŠTĚNÍ TUŽEB.
Portýr nesoucí těžká zavazadla – Portýr, tedy člověk, který slouží za úplatu druhým a pomáhá jim přenášet zavazadla. Zde symbolizuje schopnost výkonné složky (muž) osobnosti-ega nést vše, co si život žádá. Chci-li kultivovat přírodní prostor, chci-li získat něco, co jsem viděl ve výloze, musím vyvinout úsilí, přijmout tíhu překážek, tíhu závazků a povinností, které se s tím, co chci, nesou. Není to jen to příjemné, kvetoucí květiny na zahradě, ale i práce – rytí, hnojení, zavlažování atd., které ke květu vedlo.
Symbol třetí vyživující celou pětici tím, jak se k sobě obrazy vztahují: Obraz zde symbolizuje vztah ego-člověka k a společnosti, ve kterém jde o to přijmout nutkavé úsilí nabýt a dobýt.
Na pláži: Děti si hrají, zatím co krabi tápají nožičkami po rozhraní vody a písku – Obraz je vlastně takovou pohyblivou momentkou, zaznamenávající hru dětí – tvůrčí proces odehrávající se v každém živém tvoru, člověku v souladu s přírodním obrazem krabů – symbolizujících stvoření obývajících dva světy – mořský i suchozemský. Jsou na pomezí těchto světů – rozhraní vody a písku, stejně jako jsou děti na rozhraní vědomé a nevědomé fáze, na rozhraní budování ega-své osobnosti a nevědomého vlivu pudů a instinktů. Na rozhraní, ve které je hra představuje tvůrčí proces utvářející osobnost, společnost ale i celý vesmír.
Čtvrtý symbol představuje techniku, kterou je třeba aktivně praktikovat, aby se spojení v pětici udrželo při životě. Ukazuje se nám zde zcela zásadní, jednoduchá a životodárná rada, jak budovat ego, jak fungovat ve společnosti, jak se pohybovat ve světě – Žít a nechat žít! Nic víc, nic míň.
Muž s hlavou pokrytou furiantským kloboukem, zachumlán proti chladu, vzdoruje bouři – Pátý symbol, který je aktivován novoluní a tedy si ho můžeme představit jako zesílený, jako rozsvícený krapet víc, než ostatní, nám ukazuje zdánlivě komicky vypadajícího muže. Zamyslíme-li se nad mužem a jeho zjevem, dojde nám, že musel něco dokázat, neboť jinak by nezískal prostředky na hedvábný klobouk a také by ho nepotřeboval nosit, neboť klobouk je i symbolem společenské vrstvy. Co se jeví trochu komicky, je že v tomto lehkém klobouku čelí chladu a bouři. Je zachumlán, tedy něco, co chrání jeho tělo má, ale přesto to není ideální na nečas, který přichází. Muž tedy prokazuje odvahu čelit bouří a nepřízni s tím, co má k dispozici!
Poselství obrazu a esence pátého symbolu je: Akceptovat krizi a tím se naučit ji překonat i se dozvědět, co je třeba dělat. Objevuje se zde Charakter, prokazovaný za nepříznivých okolností.